Föräldrakooperativ - hur funkar det?

Många undrar vad som krävs av föräldrarna när barnet börjar på en förskola som drivs som ett föräldrakooperativ. Det är olika för olika förskolor, och delvis bestämmer vi som föräldrar det. Här listas kortfattat vad du som vårdnadshavare i föräldrakooperativet Kanalen förväntas göra:

• Delta på ett föräldramöte/medlemsmöte per termin.

• Delta på en storstädning och stämma per termin.

• Hjälpas åt med att ta hand om småsaker i lokalen och runt verksamheten.

• Sitta minst ett år i styrelsen.

• Genomföra helgstädning ca. två gånger per termin.

Nedan kan du läsa ytterligare detaljer kring varje åtagande.

• Föräldrar som har sina barn på föräldrakooperativet Kanalen har en fantastisk möjlighet att vara en aktiv del av sitt barns vardag på förskolan. Med en liten insats får vi tusenfalt tillbaka – en tryggare miljö för våra barn, där de får utvecklas och frodas i sin takt. Utöver det skapar det en fin gemenskap föräldrar, barn och pedagoger emellan, där alla känner alla.

Kort sagt så har vi varken jour eller matlagning, vi hjälps istället åt med städning och styrelsearbete. Lite som en bostadsrättsförening, fast vi skapar ett andra hem för våra barn!

• I vårt föräldrakooperativ städar vi vår egen förskola. Det innebär att du som förälder helgstädar på Kanalen ca. två gånger per termin.

Schema för städning tas fram inför varje termin och skickas ut vid terminens start. Tvätt av handdukar och örngott ingår i städningen.

När din första helgstädning närmar sig visar en pedagog var du hittar städlistan (som beskriver hur städningen ska göras) och städmaterial. Vardagsstädning, som till exempel disk, torka av hygienytor mm. sköts av pedagogerna.

• Då vi bedrivs som en ekonomisk förening har vi årligen föreningsstämmor för att alla medlemmar ska kunna utöva sin beslutanderätt, utifrån våra stadgar. Därför förväntas alla familjer att delta på en stämma per termin.

Vid samma tillfälle storstädar vi förskolan tillsammans och går igenom arbetsmiljö- och skyddsrond.

När vi ändå är samlade brukar vi käka nåt gott och bara ha det trevligt tillsammans!

• Grunden till vårt medbestämmande och möjligheten att få en så bra verksamhet ligger i att styrelsen gör en del arbete som annars skulle lejts ut. Genom att medlemmarna bidrar blir förskolan personlig och vi sparar dessutom pengar som istället går till barnen, exempelvis genom att kunna anställa fler pedagoger. Därför ska föräldrar på Kanalen delta aktivt i styrelsen i minst ett år under barnets vistelsetid på förskolan.

På Kanalen deltar du i verksamhetsplaneringen och ansvarar tillsammans med de andra medlemmarna för styrning och ledning av verksamheten, framförallt när du sitter i styrelsen. Som medlem i föräldrakooperativet Kanalen är du en betydelsefull del av kooperativets verksamhet och utveckling.

Precis som för alla andra förskolor är det en mängd lagar, riktlinjer samt policy- och styrdokument så som skollagen och läroplanen som utgör regelverket för vår verksamhet. Viktigt att ta med sig är att rektor Charliana Stjernlöf är ansvarig för den pedagogiska verksamheten och föräldrarna, gemensamt, har ansvaret som huvudman för förskolan.

• Då det är vi föräldrar som ansvarar för förskolan så tar vi även hand om en del i lokalen och runt omkring verksamheten. Därför förväntas föräldrar delta i de aktivitetsgrupper som är aktiva, exempelvis IT-, fest- och fixargrupp.

Det kanske låter allvarligare än vad det är, i praktiken så hjälps vi åt med att bland annat sätta upp hyllor, ordna knytis och uppdatera webbplatsen lite då och då. Så långt det är möjligt så försöker vi alltid utgå utifrån varje förälders intressen och förutsättningar!

• Förskolan Kanalen har beviljats undantag från skollagens öppenhetskrav och det är därför vi har möjlighet att kräva mer av vårdnadshavarna än exempelvis en kommunal förskola. Beslutet är fattat av Stockholms stad och är en förutsättning för att kunna driva ett föräldrakooperativ. I beslutet finns dessa punkter listade. Det är dessa insatser som huvudmannen (Kanalen ekonomisk förening genom sin styrelse) får kräva av vårdnadshavare som är medlemmar i föreningen och har sina barn på Kanalen.

Beslutet omfattar även huvudmans rätt att kräva att familjer ansvarar för två jourveckor per år men i dagsläget använder Kanalen handplockade vikarier istället för jour, efter tidigare styrelsebeslut.

Läs om Kanalens undantag från skollagens öppenhetskrav (pdf)

• Vi är ett modernt föräldrakooperativ som förstår att alla familjer har olika pussel att lösa och att många nuförtiden har svårt att kombinera arbete och jour. Därför har vi valt att varken ha föräldrajour eller matlagning, utan vi har en egen handplockad vikariepool och ekologisk catering.

Vi ser även fördelen med att ha vikarier utbildade i barnpedagogik, även om vi p.g.a. vår höga personaltäthet sällan har behov av vikarier.

Har du frågor om vad det innebär att vara medlem i föräldrakooperativet Kanalen?