Anmälan och klagomålshantering

Klagomålsanmälan och klagomålshantering på Kanalen

Klagomålshanteringen är ett led i arbetet att utveckla och förbättra förskolans arbete.

För att kunna vidareutveckla verksamheten på Föräldrakooperativet Kanalen är det viktigt att fånga upp klagomål och se till att de kommer till rektor/skolchefs kännedom för utredning och beslutande åtgärder.

Enligt skollagens 4:e kapitel, §8 ska huvudman för förskola ha skriftliga rutiner för att ta emot och utreda klagomål mot verksamheten – tydliga rutiner ger barn, vårdnadshavare och allmänhet information om hur deras klagomål hanteras.

Det är alltid huvudman, alltså Föräldrakooperativet Kanalen genom styrelsen, som leder och styr arbetet med klagomålshantering. Det innebär att styrelsen behöver stödja rektor/skolchefs arbete med att utforma rutiner och följa upp förskolans klagomålshantering.

Klagomålshanteringen är en viktig del av det systematiska kvalitetsarbetet på Kanalen, och en viktig del av huvudmans arbete med att ge rektor/skolchef rätt förutsättningar för det systematiska kvalitetsarbetet.

Rutiner för klagomålshantering

Till vem ska jag lämna mitt klagomål?

Klagomål skall i första hand lämnas till och lösas av förskolans personal. Om du som vårdnadshavare eller allmänhet är missnöjd med hur utbildningen på förskolan bedrivs ska du i första hand vända dig till personalen för att framföra dina synpunkter. All personal är skyldig att ta emot klagomål och bidra till att dessa utreds.

Hur kan jag lämna mitt klagomål?

Du kan lämna till klagomål muntligt eller skriftligt, till exempel via mejl till rektor/skolchef på info@forskolankanalen.se.

Du kan, om du önskar vara anonym, skicka in ditt klagomål till rektor/skolchef här:

Hur hanteras mitt klagomål?
Klagomål som framförs till personalen ska alltid vidarebefordras till rektor/skolchef. Rektor/skolchef ansvarar för att en utredning görs. Eventuella åtgärder ska vidtas i samarbete med klagande och berörd personal.

Uppföljning ska ske inom en tidsatt period. Rektor/skolchef är ansvarig för att beslutande åtgärder fullföljs och att detta dokumenteras. För utredning och dokumentation används blanketten ”Blankett för utredning av klagomål”, som arkiveras av rektor/skolchef.

Vad ska jag göra om jag inte är nöjd med hanteringen av mitt klagomål?
På Stockholms stads hemsida gällande klagomål i förskola, https://forskola.stockholm/kvalitet-och-paverkan/, anges följande:

”Om ditt barn går i fristående förskola eller pedagogisk omsorg bör du i första hand kontakta chefen för verksamheten om du har synpunkter eller klagomål. I andra hand kan du kontakta ansvarig för verksamheten, huvudmannen.”

Kanalens huvudman nås på mejl: styrelsen@forskolankanalen.se

På Stockholms stads hemsida gällande klagomål i förskola anges vidare:

“Har du kontaktat huvudmannens klagomålshantering, och anser att dina synpunkter inte hanterats av förskolan, är du välkommen att anmäla det till Stockholms stad.”

https://forskola.stockholm/kvalitet-och-paverkan/ finns också en blankett som ska användas för att göra en sådan anmälan.